De ska registrera sig på samma sätt som om de hade arbetat direkt för dig, det vill säga läggas till i din organisations personallista och tilldelas rättigheter på arbetsplatser.
Gymnasieelever och äldre ska registreras i personalliggaren hos den entreprenör de praktiserar hos, men inte praoelever från grundskolan.
Nej.
Atea Registers webbplats använder cookies. Alla som besöker en webbplats som använder cookies måste enligt lag få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad de används till och hur man kan välja bort dem.
En cookie är en liten textfil som lagras på besökarens dator och innehåller information. Cookies används normalt för att förbättra webbplatsen för besökaren. Det finns två typer:
På Atea Registers webbplats används båda typerna av cookies. När du besöker vår webbplats skickas en sessionscookie mellan din dator och vår webbserver för att bland annat underlätta navigering. Cookien försvinner när du avslutat besöket.
Allmän information om cookies och den nya lagen om elektronisk kommunikation finns på Post- och telestyrelsens webbplats.
https://www.pts.se/sv/privat/internet/integritet/kakor-cookies/
Om du inte vill att cookies lagras på din dator kan du stänga av även den funktionen i din webbläsares inställningar. Då kommer inga cookies att lagras, men du kommer inte heller kunna använda vissa funktioner på webbplatsen.
Det finns i dag två sätt som du kan återfå ett glömt användarnamn.
På inloggningssidan för Atea Register kan du klicka på ”Glömt min lösenkod” för att återställa lösenkoden. Skriv in ditt användarnamn så skickas en länk till den e-postadress som du registrerade dig med.
Kontrollera att det finns åtkomst till internet. Åtkomst till internet krävs för att tjänsten skall fungera. Kontrollera också att du använder rätt inloggningsuppgifter.
För att kunna skapa ett konto i Atea Register måste du ha tillgång till en e-postadress. Låna en adress av en kollega eller familjemedlem eller skaffa en egen e-postadress hos till exempel Google (Gmail) eller Microsoft (Outlook), det är helt gratis.
Ja, du får information via e-post från en administratör angående hur du ska aktivera ditt konto.
Kontakta Atea via e-postadressen atearegister.kontakt@atea.se
Det är endast Byggherres huvudadministratör som har möjlighet att skapa en Närvaroadministratör. Nedan visas överskådligt administrationsbehörigheten.
Närvaroadministratör
En Närvaroarbetsplats kan geografiskt innefatta en eller flera Byggarbetsplatser. Koppling kan göras vid nyskapande av Byggarbetsplats eller när Byggarbetsplats redigeras. Använd fältet ”Närvaroarbetsplats” i formuläret för att koppla.
Syftet med att koppla arbetsplatser är att Närvaroadministratör ska få total överblick över närvaron på arbetsplatserna oavsett vilken typ av arbetsplats personal är incheckad på.
För att skapa arbetsplatsen i Atea Register, gå via menyn ”Arbetsplatser”. För att skapa en närvaroarbetsplats väljer du Närvaroarbetsplats under ”Typ” och lägger sedan till de delområden som erfordras. Den fungerar sedan på liknande sätt som en byggarbetsplats. Skillnaden är att ingen personalliggare finns tillgänglig. Det har i stället kommit till en ny huvudmenypunkt ”Närvaro” där Närvaroadministratören kan administrera och monitorera arbetsplatsen.
En närvaroarbetsplats är en arbetsplats som inte berörs av Skatteverkets lagkrav och behöver därför inte ha ett unikt Skatteverks id. Närvaroarbetsplatsens syfte är att hålla koll på vem som finns på arbetsplatsen ur rent arbetsmiljö- och säkerhetsmässiga skäl. Ta kontakt med teamet bakom Atea Register för att få mer information om vad modulen Närvaroarbetsplats innebär för dig.
För att koppla bort personal från mig som byggherre eller entreprenör, gå till menyalternativet Personal i huvudnavigeringen. I listan finns i spalten längst till höger knappen Ta bort. Klicka på knappen och verkställ borttagningen. Personen kommer att tas bort från din personal och försvinna på tilldelade arbetsplatser. Personens genererade in- & utchecknings information sparas i systemet till Skatteverkets krav på lagring (2 år på kvarvarande skatteår) är uppfyllt.
Det finns två olika behörighetsnivåer, huvudadministratör och arbetsplatsadministratör. Nedan visas överskådligt administrationsbehörigheten hos Byggherre respektive Entreprenör.
Byggherre - Huvudadministratör
Kan ändra organisationsuppgifter
Kan skapa och ändra byggarbetsplats
Kan se personalliggare, hela Byggarbetsplatsen
Kan se personalliggare, min organisation
Kan administrera administratörer
Kan administrera personal
Kan se personnummer
Byggherre - Arbetsplatsadministratör
Kan skapa och ändra byggarbetsplats
Kan administrera personal
Entreprenör - Huvudadministratör
Kan ändra organisationsuppgifter
Kan se personalliggare, min organisation
Kan administrera administratörer
Kan administrera personal
Kan se personnummer
Om ditt konto är aktivt i systemet och du är tillagd på en arbetsplats kan du registrera din närvaro oavsett vilken roll du har i systemet.
1. Logga in i administration I navigeringen.
2. Gå till Personal.
3. Sök efter namn eller id I listan.
4. Under "Status" skall det stå "Aktiv"
Då det är dags för ett kontrollbesök av skatteverket finns det 3 olika sätta i Atea Register att tillhandahålla personalliggare.
Den som har möjlighet att skapa en byggarbetsplats och editera informationen är både byggherrens huvudadministratör och arbetsplatsadministratör. I Atea Register finns typen Byggarbetsplats som standard, som tillval finns Närvaroarbetsplats. Mer information om Närvaroarbetsplats finns i denna FAQ.
Skapa byggarbetsplats
Det är byggarbetsplatsen som måste efterleva Skatteverkets lagkrav om att alltid hålla en uppdaterad personalliggare. Första steget för byggherren är att registrera byggarbetsplatsen på skatteverkets hemsida.
När man sedan erhållit ett unikt ID för sin byggarbetsplats kan man skapa upp arbetsplatsen i Atea Register via menyn ”Arbetsplatser”. Det unika id-numret anges i fältet SKV id-nummer.
Endast huvudadministratören för organisationen som skapat arbetsplatsen har rätt att ändra status på arbetsplatsen. För att ändra status, följ nedanstående steg.
Se Snabbguide webbapp under Handledningar: https://register.ateaapps.se/Home/QuickGuide
Starta webbappen och checka in. Välj sedan Historik. Där kan du korrigera din sista aktivitet, korrigera tiden eller makulera hela aktiviteten.
Jag det kan du, om ni arbetar på samma arbetsplats under samma arbetsgivare kan du hjälpa din arbetskamrat. Gå till checka in, checka ut skärmen. Klicka på Registrera kollega, klicka på din kollegas namn för att registrera närvaron.
Be din arbetsgivare eller den som är ansvarig för arbetsplatsen att lägga till dig på arbetsplatsen. Du är mest troligt inte tillagd i behörighetslistan för någon arbetsplats. Kontrollera med din arbetsgivare att din användare är ”Aktiv”. Kontrollera den som är ansvarig för arbetsplatsen att arbetsplatsen är ”Aktiv”.
Nej, för att få tillgång till arbetsplatser att registrera närvaro på måste du bli tillagd på arbetsplatsen av en administratör för arbetsplatsen.
Ja och Nej. Du kan inte själv registrera din närvaro. Men så fort en administratör skapat och lagt till dig på en arbetsplats, kan dina kollegor eller din arbetsgivare registrera din närvaro.
För att logga in i Atea Register via din telefon kan du surfa till länken https://register.ateaapps.se Där väljer du ”WebbApp – Registrera närvaro” för att komma till dina tilldelade arbetsplatser.
TIPS: För att alltid ha tillgång till den mobila applikationen på din telefon kan du spara den till hemskärmen. Se snabbguide för Webbapp på https://register.ateaapps.se.
För att själv få tillgång till Atea Register och börja registrera tid på arbetsplatser måste du få en e-postinbjudan av din arbetsgivare. Då du väl blivit inbjuden, Se FAQ svaret "Jag har fått en e-postinbjudan till Atea Register, vad ska jag göra nu?"
Det första som man måste göra för att kunna använda Atea Register är att aktivera sin användare i systemet. Den som tilldelar dig access till systemet är din arbetsgivare. Detta sker genom en e-postinbjudan.
Där du får besked att företaget är registrerat, klicka på något av namnen för att öppna ett formulär där du kan begära tillträde som administratör till organisationen. När du fått tillträde kan du logga in och administrera din personal.
Logga in i systemet, gå till Inställningar (kugghjulet). Klicka på ”Skicka instruktioner till Entreprenör”. Fyll i formuläret och ange kontaktuppgifter till den tilltänkta Entreprenören.
Klicka på länken i mailet för att komma till formuläret för att ansluta mitt företag till Atea Register. När du skickat in din ansökan kommer du i retur att få ett e-postmeddelande från Atea Register med en länk som du kan gå vidare med att aktivera din användare.